måndag 7 september 2009

Mattias Förebildsanalys

Först ska jag börja med lite spontana anteckningar och skisser som jag gjort





Jag har tittat på olika former av förslagsystem och ett flygblad från en matvarukedja
Förslagssytemen jag tittade på kom från facebook, last.fm (musik community), spotify (musikspelare) och flickr.com (community för fotografer och bilder etc.).

Instrumentala aspekter

Alla sidorna har olika typer av förslagsystem men de mynnar ut i tre typer av förslag:
-Du verkar gilla X,Y och Z. Då borde du gilla Å, Ä eller Ö också.
-X är något som 50 av dina kompisar gillar/är kompis med etc. Borde inte du också vara det?
-Alla andra verkar tycka X är trevligt, kul eller intressant. Kolla in det!

Sociala/kommunikativa aspekter

Förslagen hanterar antingen förslag baserad på användarens tidigare val och preferenser (ex. tidigare spelad musik) och är helt enkelt vanliga förslag.
De andra typerna av förslag har en mer socialt implicerad underton i stil med "alla dina vänner är också kompis med den här personen". Det kan tolkas som en implicit pik att användaren är utanför den etablera sociala gruppen/strukturen och att bli kompis med den här personen eller gilla den här bilden kommer föra användaren närmare den etablera gruppnormen.

Reklambladen finns ute i verkligheten bland en massa människor. Det är inte otroligt att spontan mänsklig kontakt uppstår kring reklambladen och dess innehåll. Spontant verkar det inte som om reklambladen har någon avgörande roll för det dagliga interaktionen i affären.

Estetiska aspekter

Varje typ av förslag presenteras alltid med en bild. I alla fall förutom på flickr.com så presenteras bilden även med en kort text som beskriver vad det är för någonting. Bilderna förefaller vara instrumentala till att locka personer till att undersöka den föreslagna saken/personen/musiken/bilden.

Reklambladet har många gälla färger och fina bilder på de rabatterade varorna. Priserna skrivs ut i stora röda bokstäver.

Konstruktionsaspekter

Att koda förslags på hemsidor som snabbt kan ge användaren nya förslag måste vara att föredra framför att användaren själv ska gå igenom halva internet för att kunna bilda sig en uppfattning om vad andra personer lyssnar på för musik.

Reklambladet är tryckt på papper och distribueras i butiken. Det ger en trevlig känsla att ha något att hålla i och bläddra runt i om man inte kommer på vad man ska handla.

Etiska aspekter

Det kan finnas baktankar bakom förslagsalgoritmer för att bla. marknadsföra olika produkter som kanske inte alls överensstämmer med vad användaren borde bli föreslagen. Detta är även en etisk variabel som man måste ha i åtanke.

Likaså kan man spekulera kring varför vissa varor är satta till extrapris. Men jag sparar de marknadspolitiska konspirationsteorierna till min egen blogg.

Sammanfattningsvis kan man säga att alla andra typer av förslag använder sig till stor del eller uteslutande av bilder eller bildspråk. Därför kan det vara en mycket bra idé att bilder får en framstående roll i det framtida designarbetet.