-Diskutera nya förslag på ikoner (gjordes på mötet)
-Skriva reflektion för nivå 3 (Alla)
-Skriva om användartesten på bloggen (Alex)
-Komplettera bloggen (alla) (reflektera kring bilder bla.)
-Storyboard (Sally)
-Tidsåtgång
Ikonerna:
Be behövde byta ut ikonen som representerade vad saker passade med. Bilden på ett hjärta föreföll att ge "favorit" eller "gilla/like" vibbar. Istället valde vi att illustrera på vad som händer när man trycker på knappen. Eftersom detta är funktionen som tidigare i processen hetat "Smakrymden" som varit ett slags nodnätverk så illustrerade vi den analogin. Slutresultatet blir en ikon med en röd nod i mitten som ansluter till andra noder runtomkring.

Ikonen för recept etc. var tidigare representerad som ett "I". För att fortsätta på samma spår och tydliggöra ikonernas funktion valde vi istället att använda en uppslagen kokbok som ikon.

För att lägga till bilder hade vi tidigare en ikon av ett kugghjul. Istället valde vi att använda "stackade" bilder med ett grönt plustecken på.


Sedan gjorde vi en +/- lista för vår prototyp.
+
+Inspirerande
+Utmanande
+Diskret
+Negligerbar
+Pålitlig (den gör det som användaren förväntar sig av den - affordance)
+Hållbar (i tid, oändlig kontent - ergo användaren 'tröttnar' inte på den för att det finns hela tiden nya saker att upptäcka)
+Idéspridande
+Personliga drag/touch
+/- (Libido)
Halvt bekräftande funktioner (dela saker på nätet efter användarens egna önskemål, bekräftelse beror på användarens sociala nätverk etc.)
-
-Processdokumeterande (Egentligen irrelevant då vi i designprocessen bestämt oss för att överge det här spåret med motivation att kreativitet inte har med PD att göra)
Även konsekvenserna av att inte ha ett tangentbord/minimera användandet-behovet av ett tangentbord gör direkt designen mindre social och processdokumenterande. Men som precis nämnts så har vi konsekvent valt att inte följa det spåret.
Sedan diskuterade vi kort storleken på våran design (den slutgiltiga produkten). Utifrån input från användartesten fick vi indikationer på att A4 storlek kanske är för stor. Vi tittade på Magnus EEE som har en 9" (eller var det 10"?) skärm. Vi kom i varje fall fram till att 10" kunde vara en alternativ storlek på skärmen då den är mindre men samtidigt inte för liten. Eventuellt måste man då sköta navigationen med ett finger istället för tre.
Vi diskuterade även vår designsituation och kom fram till att den ändrats från att vara enbart i köket till "allestädes närvarande". Användaren är inte specifikt platsbunden när hon blir inspirerad/söker inspiration. Således är vår design mobil och kan tas med "överallt". Designen får samma affordance som en kokbok. Oftast finns den i hemmet, men inget hindrar dig från att ta med den på bussen eller Café Java. Likväl så lägger du inte din kokbok i diskhon fylld med vatten (och inte vår design heller).
Sedan kom vi till det absolut svåraste beslutet vi någonsin fattat. Det var en ytterst långdragen diskussion angående vad vi skulle döpa vår produkt till. Vi satt säkert i 45 minuter. Här följer alla namnförslag och ev. kommentarer:
"Lapptäcket" (känns syjunta), iFood, Foodpad, Foodpatch, Foodbook, Foodboard, Jens, Hyllis, Matis, Foodiz, Lambohov, Ryd, creapad, Creo, Crea, Creatoboard
Digitalt Lapptäcke som Inspirerar och ökar kreativiteten för matlagning i hemmet DLSIOLKFMIH 2.0, Inspireoad -> iPad -> IP, Foodsurfer, Foodbrowser, DigiGast, THE Gastronomizer, BonBon, MATIZ, Kraffsbrädan, KraffsarN, iTablet, Inspiretablet, Inspirationsplattan, iF00d, iX, jX, Inspirationsförslag #42, #17, DivineInspirationPad, Gastronomic, Gastronomus Inspiratus, cPad, cFood, Fii, ASTOMM, TOMMAS, MATMOS, MOSMAT, MMTSOA, SOAMTM, AMMOST, Det digitala matlapptäcksartefakten/brädan.
Slutligen bestämde vi oss för Creapad